Aktualności (ul_Bartosika) (Bulinki)

Propozycja zadań, zabaw, wierszyków i piosenek dla dzieci.

Drodzy rodzice zachęcamy Was do przeczytania dzieciom opowiadania, które ma na celu kształtowanie uważnego słuchania oraz nawyków prozdrowotnych.

Znalezione obrazy dla zapytania: marcowa pogoda ilustracja

Opowiadanie Ewy Stadtmüller „Marcowa pogoda”.

  • Niestety, znów mamy marcową pogodę – westchnęła pani, zapraszając swoją grupę do zajęcia miejsca na „zaczarowanym dywanie”. – Może wiecie, dlaczego akurat ten miesiąc płata nam takie figle?
  • Bo jest złośliwy? – zaczął się zastanawiać Bartek.
  • A może ma za mało siły, żeby pokonać zimę? – stanęła w obronie marca Joasia.
  • Albo po prostu… lubi, kiedy ciągle coś się zmienia – wzruszył ramionami Adaś.
  • Wyobraźcie sobie, że całkiem przypadkowo znalazłam odpowiedź na to pytanie – szepnęła tajemniczo pani, otwierając grubą książkę z bajkami. – Posłuchajcie.

Zima już dawno powinna powędrować za siódmą rzekę i siódmą górę, a tu tymczasem sypnęło śniegiem, a mróz ścisnął tak, jakby to był grudzień, a nie marzec.

  • To niesprawiedliwe! – zdenerwował się deszcz. – Teraz miała być moja kolej! Wiosno!!!

Gdzie ty się podziewasz?

  • Nie uważasz, kochana, że najwyższa pora oczyścić nieco atmosferę? – zamruczał basem grzmot.
  • Chętnie się przyłączę! – zawtórował mu wiatr.
  • My też! – rozjaśniły się błyskawice. – Rozpętajmy wreszcie prawdziwą wiosenną burzę!
  • Jestem gotów! – zawołał ochoczo grad.
  • Poczekam, aż się wyszalejecie, i wtedy wyjdę na spacer – postanowiło słoneczko. – Uwielbiam przeglądać się w kałużach i kropelkach deszczu, które jeszcze huśtają się na listkach. Lubię, kiedy ptaszki, ćwierkając wesoło, suszą piórka, a dzieci biegają co sił, łapiąc na noski pierwsze wiosenne piegi. Tylko… gdzie ta Wiosna?
  • Witajcie, kochani! – rozległ się nagle wesoły, dźwięczny głosik. – Przepraszam za spóźnienie, ale utknęłam w zaspie. Zaraz wszystko naprawimy. Kto pierwszy chce mieć dyżur?
  • Ja!!! – zawołali wszyscy naraz.
  • To niemożliwe – zmarszczyła brwi Wiosna. – Zrobi się straszny bałagan. Pogoda zwariuje, a ludzie nie będą wiedzieli, jak się ubrać.

Deszcz, wiatr, grad i słońce poszeptały chwilę między sobą i zgodziły się, że każdy powinien poczekać cierpliwie na swoją kolej. Niestety, jeszcze tego samego dnia deszcz nie wytrzymał i wpadł w sam środek słonecznej pogody, po czym – zawstydzony – znikł równie szybko, jak się pojawił. Inni natychmiast zaczęli go naśladować i zanim Wiosna zrobiła z tym porządek, minął cały marzec.

  • To dlatego marcowa pogoda ciągle się zmienia – zrozumiała wreszcie Ada.
  • Ludzie wiedzą o tym i dlatego na wszelki wypadek ubierają się na cebulkę – uśmiechnęła się pani – a wasze mamy dają wam do przedszkola pelerynki i parasole, nawet gdy rano jest ładnie.
  • O, chyba wygrywa słoneczko! – zauważyła Ola, zerkając przez okno.

 

Po przeczytaniu opowiadania możemy zapytać swoje pociechy:

  • O czym była bajka, którą przeczytała dzieciom nauczycielka?
  • Co to znaczy: ubierać się na cebulkę?
  • Dlaczego powinniśmy się tak ubierać w marcu?

 

Ćwiczenie sprawności manualnej - wycinanie nożyczkami

  • Kolejną propozycją zabawy jest wycinanie z czasopism lub gazetek reklamowych zdjęć przedstawiających części garderoby. Potrzebne będą: nożyczki, klej, kartka papieru, kredki. Wycięte elementy można przykleić na postać ludzką.

 

  • Zabawa ruchowo-rytmiczna „Jakie odgłosy wydaje deszcz?” na podstawie rymowanki I. Fabiszewskiej
  • Plim, plim, plam-                         dziecko uderza palcami o podłogę
  • lecą krople z nieba.                      opuszcza powoli ręce z góry na dół  poruszając
  • jednocześnie palcami
  •  
  • Plim, plim, plam-                          dziecko uderza palcami o podłogę
  • więcej ich nie trzeba.                    uderza dłońmi o kolana
  •  
  • Plim, plim, plam-                          dziecko uderza palcami o podłogę
  • na słońce czekamy.                        klaszcze w dłonie
  •  
  • Plim, plim, plam-                          dziecko uderza palcami o podłogę
  • dość już deszczu mamy.                układa dłonie na kolanach

 

 

Zabawa logopedyczna „Wiosenne porządki”

Idzie wiosna, należy zrobić wiosenne porządki w buzi.

Najpierw malujemy sufit (język wędruje po podniebieniu),

potem ściany (język po wewnętrznej stronie policzków).

Zamiatamy podłogę (język porusza się po dolnych dziąsłach).

Teraz czas umyć okna (język przesuwa się po zębach górnych i dolnych).

Pierzemy firanki (parskanie wargami).

Zamiatamy schody (oblizywanie warg).

Porządkujemy strych (język podnosi się do górnych dziąseł)

i piwnicę (język na dolne dziąsła).

Jesteśmy zadowoleni ze swojej pracy, uśmiechamy się (wargi rozciągają się w uśmiechu) i cmokamy z zadowoleniem („buziaczki”).

“Maszeruje wiosna” K. Bożek – Gowik

1. Tam daleko gdzie wysoka sosna
maszeruje drogą mała wiosna.
Ma spódniczkę mini, sznurowane butki
i jeden warkoczyk krótki.

Ref. Maszeruje wiosna a ptaki wokoło
lecą i świergocą głośno i wesoło.
Maszeruje wiosna w ręku trzyma kwiat,
gdy go w górę wznosi zielenieje świat !

2. Nosi wiosna dżinsową kurteczkę, na ramieniu
małą torebeczkę. Chętnie żuje gumę i robi
balony a z nich każdy jest zielony.

Ref. Maszeruje wiosna a ptaki wokoło
lecą i świergocą głośno i wesoło.
Maszeruje wiosna w ręku trzyma kwiat,
gdy go w górę wznosi zielenieje świat !

3. Wiosno, wiosno nie zapomnij o nas
każda trawka chce być już zielona.
gdybyś zapomniała inną drogą poszła
zima by została mroźna.

Ref. Maszeruje wiosna a ptaki wokoło
lecą i świergocą głośno i wesoło.
Maszeruje wiosna w ręku trzyma kwiat,
gdy go w górę wznosi zielenieje świat !

 

Wychowawczynie grupy: p. Kasia i p. Patrycja

propozycje piosenek do nauczenia lub po prostu posłuchania w gronie rodzinnym. 

 

Zabawy z piosenką: 

- weźcie po dwa plastikowe kubeczki lub łyżki i rytmicznie uderzajcie w podłogę podczas refrenów piosenek

-  wymyślcie razem, co jest zielone, spróbujcie poudawać ruchem żaby, jaszczurki, dinozaury, listki itp

- włączajcie pauzę podczas słuchania piosenki w nieregularnych odstępach. Gdy dzieci usłyszą ciszę, mają zastygnąć nieruchomo (żabki chowają się przed bocianem.

 

Rytmika:

Propozycje piosenek do nauczenia lub po prostu posłuchania w gronie rodzinnym.

Piosenka dla dzieci młodszych (3-4latki):

https://www.youtube.com/watch?v=raq4h4Ap9CY&list=RDraq4h4Ap9CY&start_radio=1&t=51 

Piosenka do słuchania

https://www.youtube.com/watch?v=YzMADXJp_Tk&list=RDraq4h4Ap9CY&index=3  

Zabawy z piosenką: 

- weźcie po dwa plastikowe kubeczki lub łyżki i rytmicznie uderzajcie w podłogę podczas refrenów piosenek

-  wymyślcie razem, co jest zielone, spróbujcie poudawać ruchem żaby, jaszczurki, dinozaury, listki itp

- włączajcie pauzę podczas słuchania piosenki w nieregularnych odstępach. Gdy dzieci usłyszą ciszę, mają zastygnąć nieruchomo (żabki chowają się przed bocianem.

Drodzy Rodzice,

Chcielibyśmy przedstawić Wam propozycje Polskiego Radia Dzieciom. Jest to miejsce, gdzie znajdziecie wiele audycji edukacyjnych dla dzieci, bajek, słuchowisk oraz porad dla rodzica, a gdzie nie usłyszycie żadnych reklam. Polskie Radio Dzieciom w ciągu tygodnia nadaje ponad 100 premierowych audycji naukowych, kulturalnych oraz podróżniczych. Audycje emitowane na antenie, dostępne są także na stronie www.polskieradiodzieciom.pl. Zachęcamy Was do sięgnięcia po to narzędzie i do odkrywania jego tajemnic w warunkach domowych przez przedszkolaka oraz ucznia.